Masopustní maškary a jejich význam
(s využitím textu Renáty Šťastné)
Existují krajové a místní rozdíly, ale v masopustních průvodech se objevovaly určité tradiční masky a převleky, které měly svou symboliku a význam.
Medvěd a medvědář
Medvědovi se přisuzovalo zajištění plodnosti. Ta mohla být přenesena na ženy i na celé hospodářství tak, že si ženy s medvědem zatancovaly. Ale vždy pod dohledem medvědáře, který medvěda vodil na provaze.
Kobyla (Klibna)
Nesmí chybět v žádném masopustním průvodu. Často je ztvárněná dvěma a více osobami. Dříve se tradovalo, že pokud při průvodu nikdo ze vsi kobylu nekoupí, bude ve vrcholné fázi masopustu poražena. Na konci masopustu ji čeká smutný osud. Masopustní veselice totiž končí „soudem,“ na jehož konci Ras Kobylku popraví. Před tím jí ale Laufr přečteny „hříchy“ (má je sepsané na dlouhém papíru). Často jsou to poklesky lidí z obce, poukazování na nedobré hospodaření nebo na nevydařené počiny radních. Někde vedle popravy kobyly pochovávali basu – jako symbol konce období zábav a muziky.
Žid
Chodil o holi a měl na sobě oblek z různých pruhů látek, kožešin, cetek a penízků. Na zádech nosil pytel plný haraburdí. Na obličeji měl nasazenou masku s dlouhým červeným nosem a jeho ústa byla plna zkažených zubů. Hlavním úkolem Žida je kontakt s diváky, vtipkuje s nimi a snaží se „obchodovat“. Někde také vodí Medvěda.
Laufr neboli Masopust nebo Strakatej
Původně mohl plnit roli Laufra pouze svobodný muž. Žádá starostu o klíč od vesnice a povolení, že může průvod projít vesnicí. Jeho úkolem je také žádat hospodáře, zda smí masky navštívit jeho stavení. Oblečen je v bílém obleku s barevnými nášivkami, hlavu mu zdobí vysoký klobouk, v ruce drží bič, kterým shání masky do průvodu. Někde má na hlavě červenou čepici nebo klobouk, na krku věnec klobás a v ruce půllitr s pivem. Vyjadřuje ztělesnění obžerství a opilství, proto také bývá na závěr masopustu oběšen nebo utopen.
Ženuška
Doprovází Laufra, v ruce drží košíček, do kterého hospodáři dávají peněžní dary. Za Ženušku se vždy převlékali muži. Ženuška má na sobě sukni, zástěrku, blůzu, ale na hlavě nosí mužský klobouk, nejčastěji buřinku.
Nevěsta a Ženich (jinak Družba)
Masku Nevěsty zásadně nosili muži. Ženy se zase skrývaly v masce Ženicha, někde nazývané Družba. Tyto masky symbolizují začátek něčeho nového. Bez tohoto páru se průvod nikdy neobešel – o masopustu se totiž konala řada svateb.
Kominík
Na sobě má klasické kominické oblečení, na zádech a zadnici ozdobené ciferníky. Ty označují začátek a konec masopustní veselice. Je známo, že kominíci nosí štěstí, ale přesto si na něj dávejte pozor. V ruce totiž drží černidlo, kterým maže tváře všem, kteří se k němu přitočí, a s některými se i honí. Ve staveních „vymetá komíny a pece“, kde nachází výslužku, kterou tu hospodyně „zapomněla“ právě k tomuto účelu.
Slaměnej
Tato maska patří k nejstarším účastníkům masopustního průvodu. Oblečen je ve vestě pletené ze slámy. Ze stejného materiálu má i vysoký klobouk. Honí přihlížející, snaží se je povalit na zem a začernit jim tváře černidlem. Tímto způsobem jim předává plodivé síly země.
Smrtka
představuje konec zimy, straší malé děti a asistuje u popravy kobylky
Turci
Většinou jdou v průvodu čtyři – dva „modří“ a dva „červení“. V těchto maskách mohou chodit pouze svobodní mládenci, navíc ještě před vojnou. Před každým stavením zatancují „kolečko“ – to proto, aby se vyvedla úroda.
Cikánka
Oblečená v pestrobarevném oblečení, s nezbytnými šátky a cingrlátky, tančí s mládenci a za peníze hádá z ruky osud všem, kteří jí zkříží cestu.
Ras
Chodí do stavení na vyžádání hospodyně, aby zkontroloval zdraví zvířat a nemocné kusy vyléčil či utratil. Nabízí ke koupi kobylu, kterou ale nikdo nekoupí, a proto ji na konci čeká smutný osud. S sebou mívá lékařskou kabelu, kolem krku věnec špekáčků, oblečen je do koženého kabátu. Sbírá po vsi toulavé psy a jiná zatoulaná zvířata.
V maškarním průvodu nechyběli čerti a kominíci, kteří ve staveních sbírali vejce, mouku nebo hrnce se sádlem. K oblíbeným maškarám patřila bába nesoucí v koši dědka, nebo dva mládenci s plachtou a dřevěnou či papírovou hlavou koně.
